تحلیل پوششی داده ها
محمد علیمرادی؛ محمدعلی خاتمی فیروزآبادی؛ مقصود امیری؛ ایمان رئیسی وانانی
چکیده
ارزیابی عملکرد و بهرهوری و روند تغییرات آن در طی زمان امری اساسی در فرآیند بهبود در سازمانها، واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی محسوب میشود. در خصوص محاسبه بهرهوری و نیز تغییرات بهرهوری در طی زمان، مدلها، روشها، رویکردها و نیز شاخصهای متفاوتی ارائه شده است که یکی از مهمترین، رایجترین و نیز پرکاربردترین آنها شاخص بهرهوری ...
بیشتر
ارزیابی عملکرد و بهرهوری و روند تغییرات آن در طی زمان امری اساسی در فرآیند بهبود در سازمانها، واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی محسوب میشود. در خصوص محاسبه بهرهوری و نیز تغییرات بهرهوری در طی زمان، مدلها، روشها، رویکردها و نیز شاخصهای متفاوتی ارائه شده است که یکی از مهمترین، رایجترین و نیز پرکاربردترین آنها شاخص بهرهوری مالمکوئیست میباشد. از سوی دیگر در طی فرآیندهای تولیدی، محصولات و خروجیهای نامطلوب به همراه محصولات مطلوب بصورت همزمان حاصل میشوند. لذا شاخصی تحت عنوان مالمکوئیست لوئنبرگر با توسعه شاخص بهرهوری مالمکوئیست، ارائه گردید که با در نظر گرفتن خروجیهای نامطلوب در عین حال که به دنبال کاهش آنها بوده، همزمان بسط خروجیهای مطلوب را نیز مورد مقصود خود قرار داد. لذا پژوهش حاضر، مبتنی بر روششناسی PRISMA با هدف بررسی و تحلیل ساختارمند و سیستماتیک پژوهشهایی که در موضوع محاسبه تغییرات بهرهوری در واحدهای دارای خروجی نامطلوب با استفاده از شاخص بهرهوری مالمکوئیست و نیز شاخص بهرهوری مالمکوئیست لوئنبرگر تلاشی علمی و کاربردی نمودهاند، تدوین شده است. این پژوهش از نوع مروری بوده که از طریق جستجو در پایگاههای اطلاعاتی داخلی و خارجی چون اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی،Scopus ،Science Direct ،Elsevier وGoogle Scholar در بازه سالهای 1980 الی 2022 میلادی با رویکرد انتخاب مهمترین، معتبرترین و برجستهترین مقالات و تحقیقات علمی و کاربردی داخلی و خارجی، انجام شده است که البته از حیث کمیت و کیفیت مقالات، در نوع خود بیسابقه و منحصر به فرد بنظر میرسد. با توجه به گستردگی و تنوع مقالات و پژوهشهای منتشر شده، جای خالی پژوهش ساختارمند کنونی در میان تلاشهای منتشر شده کاملا محسوس بوده و پژوهشگران با استفاده از این مقاله از یک سو میتوانند آخرین اقدامات و تلاشهای پژوهشی صورت گرفته در حوزه مذکور را بصورت دستهبندی شده و ساختارمند مورد مطالعه قرار داده و از سویی دیگر، شکاف-های علمی موجود و نیز پیشنهادات آتی در خصوص ارزیابی بهرهوری با استفاده از شاخص بهرهوری مالمکوئیست/مالمکوئیست لوئنبرگر را که حاصل تلاش و بررسیهای علمی نویسندگان مقاله حاضر است، مشاهده نمایند. لذا این پژوهش در قالب یک مقاله مروری و تحلیلی ساختارمند به نوعی نقشه راهی برای پژوهشگران علاقهمند به حوزه بهرهوری نیز به شمار میرود.
تصمیم گیری براساس شبکه عصبی/ یادگیری عمیق
محمدعلی خاتمی فیروزآبادی؛ مونا جهانگیرزاده؛ امیر مزیکی؛ ُسید سهیل فاضلی
چکیده
هدف: امروزه شرکتهای بیمه با رقابتی گسترده برای جذب و نگهداری مشتریان وفادار روبهرو هستند؛ بنابراین اهمیت مدلهای پیشبینی وفاداری مشتریان بیش از گذشته نمایان شده است و میتواند موجب سهم بازار گستردهتری برای شرکتها میشود. هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر وفاداری مشتریان و توسعه مدلی جهت پیشبینی میزان وفاداری ...
بیشتر
هدف: امروزه شرکتهای بیمه با رقابتی گسترده برای جذب و نگهداری مشتریان وفادار روبهرو هستند؛ بنابراین اهمیت مدلهای پیشبینی وفاداری مشتریان بیش از گذشته نمایان شده است و میتواند موجب سهم بازار گستردهتری برای شرکتها میشود. هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر وفاداری مشتریان و توسعه مدلی جهت پیشبینی میزان وفاداری آنها در صنعت بیمه و در شرکتهای بیمه است.روششناسی پژوهش: این پژوهش ازنظر رویکرد، کمی، ازنظر گردآوری اطلاعات، پیمایش و ازنظر نتایج حاصله، کاربردی است. در چارچوب این پیمایش از تحلیل عاملی تاییدی و شبکههای عصبی مصنوعی استفادهشده است. بهمنظور بومیسازی عوامل مستخرج از ادبیات نظری و همچنین رفع تناقضات موجود در مؤثر بودن یا نبودن عوامل بهدستآمده از ادبیات پژوهش، در ابتدا عوامل با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی و نرمافزار SMART PLS3 موردبررسی قرار گرفتند و تاثیرات آنها بر وفاداری مشتریان سنجیده شدند. سپس عوامل تاییدشده بهعنوان ورودی برای آموزش شبکهی عصبی مصنوعی با نرمافزار MATLAB R2019b در نظر گرفته شد.یافتهها: در این پژوهش حجم نمونه بر اساس جدول مورگان (حجم جامعه نامحدود و سطح خطای %0.05)، 384 نفر در نظر گرفته شده است. تعداد 436 پرسشنامه بهصورت تصادفی ساده بین بیمهگذاران چهار شرکت بیمه شامل بیمه ایران، شرکت بیمه آسیا، شرکت بیمه البرز، شرکت بیمه پارسیان توزیع گردید و 384 پرسشنامه کامل دریافت شد. پس از تحلیل نتایج حاصله از روش تحلیل عاملی تاییدی، عوامل تعهد، کیفیت ادراکشده، اعتماد، ارزش ادراکشده، همدلی، تصویر برند، جذابیت گزینههای دیگر، رضایت مشتری بر وفاداری مشتریان در شرکتهای بیمه ایران تاثیر داشتند و عامل هزینه جابجایی بر وفاداری مشتری تاثیر ناچیزی داشت. درنهایت مدل مورد هدف پژوهش برای پیشبینی وفاداری با 8 نورون ورودی، 110 نورون لایه میانی و 1 خروجی با سطح خطای 0.00992 و رگرسیون 0.98694 طراحی گردید.اصالت/ارزش افزوده علمی: برونداد این پژوهش، مدلی جهت پیشبینی وفاداری مشتریان شرکتهای بیمهای در کشور ایران فراهم میکند تا این شرکتها بتوانند بر عواملی که منجر به حفظ وفاداری مشتریان میشود سرمایهگذاری کنند.